tirsdag den 26. august 2014

Jeg læser...


 Jeg læser mor litteratur i tiden!

 Nikolaj Zeuthens bog "Verdensmestre - en historie fra 00 érne" læser jeg nu for 3. gang. Lad mig bare sige, at Zeuthen nailer den, når han skildrer de danske børnefamilier. Hvis du ikke allerede har læst den, så anbefaler jeg den på det kraftigste. Den er satirisk og tankevækkende, og man krummer tæer over sig selv undervejs!
Nikolaj Zeuthen har tilført bogen en litterær finesse, når han skriver den i 3. person flertal, hvilket sjældent forekommer i romaner. Rune og Anna er forældrene, og vi følger hvordan verden anskues fra deres perspektiver. Du kan læse en mere dybdegående analyse og omtale af bogen her, måske det vækker din interesse. LÆS DEN siger jeg!
(Er der mon nogen af mine læsere, som allerede har haft fornøjelsen af at læse bogen?)

Julie Bruhn Højsgaard er netop debuteret med sin bog "Kære verden Jeg er blevet mor", og hun har været så sød at sende mig et eksemplar af bogen. Bogen henvender sig mest til førstegangs mødre, som står overfor at skulle indtage verden med den helt nye identitet og ansvaret for et nyt menneske.
Julie skriver hudløst ærligt på godt og ondt, om udfordringerne ved at blive mor, men også om glæderne og det overvældende nye liv.
Bogen er velskrevet med poetiske anstrøg, og selvom jeg ikke har nyfødte børn, bliver jeg rørt undervejs, og genkalder mig skrøbeligheden, det sårbare, det hårdeste og det allermest fantastiske ved at blive mor.
Julie har en meget fin og nærværende måde at beskrive stemninger og følelser med ord, og man drages af hver sides lille fortælling. Selvom mine unger efterhånden er store, kan jeg sagtens genkende skrøbeligheden og ydmygheden i forhold til mor rollen, den trives stadig hos mig, og jeg overvældes stadig af samme følelse, når jeg sidder med mine "små" i armene, som da de var små og nyfødte.

Julies bog kan bla. købes lige her, hvor du også kan læse et lille uddrag af bogen. Den er også en læseoplevelse værd!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har læst den! Vores i "30´erne" stræben efter at være lidt mere unikke en dem ved siden af.

Marina / cand.mor sagde ...

Verdensmestre har jeg ikke haft fornøjelsen af. Det har jeg til gengæld med Julies bog. Den blev slugt på en enkelt dag - den ene halvdel på vej på arbejde, den anden del på hjemturen. Har også anmeldt den her, http://candmor.dk/2014/08/15/julie-bruhn-hojsgaard-kaere-verden-jeg-er-blevet-mor/
Ønsker simpelthen alt det bedste for Julie med forfattergerningen og kan også kun anbefale at følge hendes blog.